Tények az emésztési panaszokról

Tények az emésztési panaszokról

Életmódbeli tanácsok

1.) Fogyasszunk napi 2-3 liter folyadékot!

A puffadásos tünetektől szenvedők fogyasszanak napi 2-3 liter folyadékot, így a béltartalom is felhígul és a bélfalat nem irritálja, a bélben könnyebben halad tovább.

2.) Fejezzük be időben az étkezést!

Ne együnk akkor, ha már csak a szemünk kívánja az ételt. Habzsolás helyett együnk lassan, így könnyebben észrevesszük azt a pontot, amikor már nyugodtan letehetjük a villát a kezünkből.

3.) Alapszabály: többször, kevesebbet!

Lehetőleg egyenletesen osszuk el a napi táplálékmennyiséget: egyszerre csak kis adagokat együnk, naponta minnél többször, akár 5-6 alkalommal is.

4.) Élvezzük az ízeket!

Használjuk ki nyugodtan az időt: rágjunk meg alaposan minden falatot, és élvezzük ki az ízeket, így megkönnyítjük gyomrunk dolgát, és kevesebb étellel is jól lakunk.

5.) Nassoljunk másképpen!

A zsíros, olajos nassolnivalókat (chipsek, pop-corn, sült krumpli, stb.) iktassuk ki étrendünkből, helyettük inkább rágcsáljunk csíkokra vágott sárgarépát, karalábét, uborkát vagy almát.

6.) Óvatosan az alkohollal!

Szomjunkat oltsuk inkább szénsavmentes ásványvízzel, ugyanis az alkohol hatására a gyomorsav mennyisége, valamint az emésztési enzimek kiválasztása is megváltozhat.

7.) Szokjunk le a dohányzásról!

A cigarettában lévő káros anyagok az emésztőrendszerben is jelentős elváltozásokat idézhetnek elő. A emésztőenzimek hiánya lehet a hasnyálmirigyrák egyik első tünete is.

8.) Csökkentsük a feszültséget!

Ha a stressz tartósan jelen van életünkben, idegrendszeri-, emésztési-, keringési problémák, akár daganatos megbetegedések is kialakulhatnak. A relaxáció, a jóga, az autogén tréning, sportolás segít megfelelően feldolgozni és enyhíteni a stresszt.

9.) Sportoljunk, mozogjunk!

A rendszeres testmozgás csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, a 2. típusú diabétesz kialakulásának veszélyét, hatékonyan javítja az anyagcserét, és serkenti az emésztést is.

Ha az emésztési zavarunk spontán, normális étkezés során is jelentkezik vagy testsúlyunk csökken, feltétlen forduljunk orvoshoz. Ebben az esetben ugyanis nagy valószínűséggel a hasnyálmirigy nem termel elég emésztőenzimet, ami hasnyálmirigy betegségre utalhat. Hasonlóan az előbbi esethez, ha az enzimpótlást követően sem javulnak panaszai, emésztési zavara, zsíros székletürítése, teltségérzése megmarad, szintén forduljon orvoshoz.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!